Тема заняття: Основні прийоми пиляння деревини.Види ножівок.
Мета заняття: 1)
2)Виховна – виховувати в учнів культуру праці та бережливе ставлення до технічногообладнання; удосконалювати трудове виховання школярів;
3)Профорієнтаційна – формувати в учнів стійкі професійні інтереси тапродовжити ознайомлення учнів із професією столяра;
4)Розвиваюча – розвивати у школярів спеціальні здібності і технічне мислення, вмінняаналізувати.
Дидактичні засоби: Плакати: "Видипилок”, "Елементи і форми зубів пилок”, таблиця №6 Основні характеристики пилок.
Обладнання,інструменти та матеріали: ножівки для ручного пиляння, кутомір.
I. Організаційниймомент (2-3 хв.).
1) Введення учнів в майстерню після дзвоника в спецодязі;
2) Перевірка присутності учнів за журналом;
3) Перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит,підручник, креслярські прилади);
4) Призначення чергових за графіком;
5) Організація робочих місць.
II. Повторенняраніше вивченого матеріалу (10 хв.).
Контрольнізапитання:
vЯкі інструментивикористовуються при розмітці?
vЯкі інструментивикористовуються при розкроюванні деревини?
vЯкіінструменти входять в поняття контрольно-вимірювальний?
III. Вивчення новогоматеріалу (15 хв.).
1) Повідомленнянової теми (усно).
1) Техніко-технологічні відомості з розкриттям їх суті:
Пиляння деревини -- процес закритого розрізання її на частини з утвореннямміж ними пропилу. Пропил обмежений трьома гранями: нижньою (дном) і двомабоковими. Пиляння здійснюється ручними і електрифікованими пилками, а також накруглопилкових верстатах.
Для ручного пиляння застосовують багаторізцеві інструменти — пилки.Елементи пиляльного полотна показані на рисунку 16, а.
Зуби пилки характеризуються кроком і висотою. Крок t -відстань між вершинами двох суміжних зубів. Висота h -відстань від вершини до основи зуба (вимірюється по перпендикуляру,опущеному з вершини на лінію 2 основизубів).
Нарізають зуби по всій довжині кромки. Ряд зубів називається зубчастим вінцем; кромка полотна, якапротилежна зубчастому вінцю, — обушком,а бокові сторони полотна -щічками.
Форма зубів полотна і кут загострення кромки залежить від виду пиляння.Так, для поздовжнього пиляння деревини
застосовують полотна з косокутним зубом з нахилом в сторону пиляння (рис.16, б). Робочим ходом пилки єтільки рух уперед.
Для поперечного пиляння деревинизастосовують полотна з зубом у формі рівнобедреного трикутника (рис. 16, в). Передня грань зубів пилки дляпоперечного пиляння нахилена до площини полотна, а різальними є бокові кромки.Робочим ходом є рух уперед і назад.
Для мішаного пиляння деревинизастосовують полотна з прямокутним зубом (рис. 1G, г). Передня грань зубів пилки нахилена доплощини полотна, а різальними кромками є всі кромки грудки. Робочим ходом єтільки рух уперед.
За конструкцією ручні столярні пилки поділяються на натягнуті (лучкові) і ненатягнуті(ножівки і наградки) (рис. 17). Характеристика пилок наведена в таблиці6.
Пилки виготовляють з інструментальних вуглецевих сталей У9А, У10А.
Ручне пиляння деревини — дуже трудомістка і малопродуктивна операція. Механізоване пиляння деревиниздійснюється за допомогою ручних електрифікованих дискових пилок та накруглопилкових верстатах.
Електричні дискові пилки (рис. 18) призначенідля поздовжнього і
Контроль якості пиляння деревини здійснюютьвимірювальним інструментом. Відхилення величини кута між кромкою і пластю можнаперевірити кутником, єрунком або малкою; викривлення пропилу — на око абоприкладанням лінійки до оброблюваної поверхні; ворсистість, відколювання трісок— на око.
IV. Закріплення нового матеріалу (5 хв.).
1) Питання для закріплення нового матеріалу:
v Який інструментвикористовують для визначення відхилення величиникута між кромкою і пластю?
v За допомогоючого здійснюють контроль якості пиляння ?
v Які ви знаєтевиди пилок?
v Що називається пластю?
vЩо називається кромкою?
2) Формазакріплення нового матеріалу - фронтальна.
V. Самостійнаробота учнів і інструктаж вчителя (34-35 хв.).
А. Самостійнаробота учнів.
1.Зміст роботиучнів:
Учніпочинають виконувати практичну роботу.
2.Формаорганізації праці групова.
Б.Інструктаж вчителя.
1) Формапроведення – фронтальна;
2) Змістцільових обходів робочих місць учнів;
1-й обхід:перевірка правильності організації робочого місця ;
2-й обхід:перевірка правильності виконання трудових прийомів, рухів і якості виробів;
3-й обхід:перевірка правильності проведення самоконтролю;
4-й обхід:перевірка правильності дотримання технічних умов;
Постійнаперевірка виконання учнями правил безпеки праці, виробничої санітарії;
3) Прийняття іоцінка робіт.
VI. Заключнийінструктаж (5 хв.).
1) Підведення підсумків практичної роботи;
2) Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботіучнів;
VII. Прибиранняробочих місць і приміщення майстерні черговими (10 хв.).
Кожнийучень починає прибирати своє робоче місце за 10 хвилин до закінчення заняття. Вцей же час починають прибирання майстерні чергові.