Тема заняття: Основні прийоми пиляння деревини.Види ножівок.Мета заняття: 1) Навчальна – сформувати в учнів знанняпро основні прийоми пиляння деревини та види ножівок. 2)Виховна – виховувати в учнів культуру праці та бережливе ставлення до технічногообладнання; удосконалювати трудове виховання школярів; 3)Профорієнтаційна – формувати в учнів стійкі професійні інтереси тапродовжити ознайомлення учнів із професією столяра; 4)Розвиваюча – розвивати у школярів спеціальні здібності і технічне мислення, вмінняаналізувати. Дидактичні засоби: Плакати: "Видипилок”, "Елементи і форми зубів пилок”, таблиця №6 Основні характеристики пилок. Обладнання,інструменти та матеріали: ножівки для ручного пиляння, кутомір. Хід і зміст заняття. I. Організаційниймомент (2-3 хв.). 1) Введення учнів в майстерню після дзвоника в спецодязі; 2) Перевірка присутності учнів за журналом; 3) Перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит,підручник, креслярські прилади); 4) Призначення чергових за графіком; 5) Організація робочих місць. II. Повторенняраніше вивченого матеріалу (10 хв.). Контрольнізапитання: vЯкі інструментивикористовуються при розмітці? vЯкі інструментивикористовуються при розкроюванні деревини? vЯкіінструменти входять в поняття контрольно-вимірювальний? III. Вивчення новогоматеріалу (15 хв.). 1) Повідомленнянової теми (усно). 1) Техніко-технологічні відомості з розкриттям їх суті: Пиляння деревини -- процес закритого розрізання її на частини з утвореннямміж ними пропилу. Пропил обмежений трьома гранями: нижньою (дном) і двомабоковими. Пиляння здійснюється ручними і електрифікованими пилками, а також накруглопилкових верстатах. Для ручного пиляння застосовують багаторізцеві інструменти — пилки.Елементи пиляльного полотна показані на рисунку 16, а. Зуби пилки характеризуються кроком і висотою. Крок t -відстань між вершинами двох суміжних зубів. Висота h -відстань від вершини до основи зуба (вимірюється по перпендикуляру,опущеному з вершини на лінію 2 основизубів). Нарізають зуби по всій довжині кромки. Ряд зубів називається зубчастим вінцем; кромка полотна, якапротилежна зубчастому вінцю, — обушком,а бокові сторони полотна -щічками. Форма зубів полотна і кут загострення кромки залежить від виду пиляння.Так, для поздовжнього пиляння деревини застосовують полотна з косокутним зубом з нахилом в сторону пиляння (рис.16, б). Робочим ходом пилки єтільки рух уперед. Для поперечного пиляння деревинизастосовують полотна з зубом у формі рівнобедреного трикутника (рис. 16, в). Передня грань зубів пилки дляпоперечного пиляння нахилена до площини полотна, а різальними є бокові кромки.Робочим ходом є рух уперед і назад. Для мішаного пиляння деревинизастосовують полотна з прямокутним зубом (рис. 1G, г). Передня грань зубів пилки нахилена доплощини полотна, а різальними кромками є всі кромки грудки. Робочим ходом єтільки рух уперед. За конструкцією ручні столярні пилки поділяються на натягнуті (лучкові) і ненатягнуті(ножівки і наградки) (рис. 17). Характеристика пилок наведена в таблиці6. Пилки виготовляють з інструментальних вуглецевих сталей У9А, У10А. Ручне пиляння деревини — дуже трудомістка і малопродуктивна операція. Механізоване пиляння деревиниздійснюється за допомогою ручних електрифікованих дискових пилок та накруглопилкових верстатах. Електричні дискові пилки (рис. 18) призначенідля поздовжнього і Контроль якості пиляння деревини здійснюютьвимірювальним інструментом. Відхилення величини кута між кромкою і пластю можнаперевірити кутником, єрунком або малкою; викривлення пропилу — на око абоприкладанням лінійки до оброблюваної поверхні; ворсистість, відколювання трісок— на око. IV. Закріплення нового матеріалу (5 хв.). 1) Питання для закріплення нового матеріалу: v Який інструментвикористовують для визначення відхилення величиникута між кромкою і пластю? v За допомогоючого здійснюють контроль якості пиляння ? v Які ви знаєтевиди пилок? v Що називається пластю? vЩо називається кромкою? 2) Формазакріплення нового матеріалу - фронтальна. V. Самостійнаробота учнів і інструктаж вчителя (34-35 хв.). А. Самостійнаробота учнів. 1.Зміст роботиучнів: Учніпочинають виконувати практичну роботу. 2.Формаорганізації праці групова. Б.Інструктаж вчителя. 1) Формапроведення – фронтальна; 2) Змістцільових обходів робочих місць учнів; 1-й обхід:перевірка правильності організації робочого місця ; 2-й обхід:перевірка правильності виконання трудових прийомів, рухів і якості виробів; 3-й обхід:перевірка правильності проведення самоконтролю; 4-й обхід:перевірка правильності дотримання технічних умов; Постійнаперевірка виконання учнями правил безпеки праці, виробничої санітарії; 3) Прийняття іоцінка робіт. VI. Заключнийінструктаж (5 хв.). 1) Підведення підсумків практичної роботи; 2) Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботіучнів; VII. Прибиранняробочих місць і приміщення майстерні черговими (10 хв.). Кожнийучень починає прибирати своє робоче місце за 10 хвилин до закінчення заняття. Вцей же час починають прибирання майстерні чергові.
|