Тема заняття: Основні прийоми розмічання матеріалу при ручній обробці деревини.Мета заняття: 1) Навчальна – сформувати в учнів знанняпро основні прийоми розмічання та розкроювання матеріалу при ручній обробці деревини. 2) Виховна – виховувати в учнів культурупраці та бережливе ставлення до технічного обладнання; удосконалювати трудовевиховання школярів; 3) Профорієнтаційна – формувати вучнів стійкі професійні інтереси та продовжити ознайомлення учнів із професієюстоляра; 4) Розвиваюча – розвивати ушколярів спеціальні здібності і технічне мислення, вміння аналізувати. Дидактичні засоби: Плакати: "Контрольно-вимірювальнийінструмент”, "Прийоми розмічання деревини”. Обладнання,інструменти та матеріали: . Хід і зміст заняття. I. Організаційниймомент (2-3 хв.). 1) Введення учнів в майстерню після дзвоника в спецодязі; 2) Перевірка присутності учнів за журналом; 3) Перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит,підручник, креслярські прилади); 4) Призначення чергових за графіком; 5) Організація робочих місць. II. Повторенняраніше вивченого матеріалу (10 хв.). Контрольнізапитання: v Які інструментивикористовуються при розмітці? v Які інструментивикористовуються при розкроюванні деревини? v Якіінструменти входять в поняття контрольно-вимірювальний? III. Вивчення новогоматеріалу (15 хв.). 1) Повідомленнянової теми (усно). 1) Техніко-технологічні відомості з розкриттям їх суті: РОЗМІЧАННЯ ДЕРЕВИНИ Усі столярні вироби виготовляють за кресленнями. Кожна деталь виробу своїмирозмірами і формою повинна відповідати кресленню. За допомогою розмічанняпереносять на заготовку контурні, осьові і деякі допоміжні лінії увідповідності з кресленням. Розмічання — трудомістка і важлива операція. Від їївиконання залежить якість виробів. Лінії розмітки (риски) — наносять на деревину олівцем або вістрямвідповідного розмічального інструменту. Олівець (шило) нахиляють (під кутом40...60 ) в напрямі руху і притискають до розмічального інструменту. Перед розмічанням на заготовці визначають (а при необхідності обробляють)вимірювальні бази, тобто місця, від яких буде вестись відрахуйок. Під час розмітки застосовують розмічальний і контрольно-вимірювальнийінструмент. Вимірювальна лінійка, складаний або стрічковий метр (рис. 15, а) призначені для вимірювання розмірів та розмічання деталей.Ціна поділки цих інструментів 0,5...1,0 мм, а точність вимірювання 0,25...0,5мм. Кутники дерев'яні (рис. 15, б) застосовують для розмічання,перевірки прямих кутів і струганих під прямий кут суміжних поверхонь. У нихрозрізняють п'ятку (колодку) і закріплену в ній під прямим кутом тонку лінійку(перо). Єрунок (рис. 15, в) є одним з різновидів кутника, тільки його лінійка(перо) встановлена під кутом 45 і 135° до колодки. Ним користуються прирозмічанні з'єднуваних елементів під кутом 45°. Малка (рис. 15, г)складається з колодки і шарнірно приєднаного до неї пера. За допомогоюмалки можна наносити кути довільної величини. На заданий кут малку встановлюютьза зразком, а потім закріплюють її перо гвинтом з гайкою і переносять данувеличину кута на заготовку. Рейсмус (рис. 15, 0) складається з колодки і двох висувних брусків (штанг),закріплених клинком. На кінці брусків є металеві штифти, якими й прокреслюютьлінії на деталі. Щоб нанести риску паралельно базовій кромці на визначеній відстані,заготовку закріплюють на верстаку і двома руками (однією тримають за колодку, адругою — за кінець штанги з штифтом) переміщують інструмент вздовж заготовки. Розмічання кола та дуги, а також відкладання розмірів здійснюють задопомогою металевого циркуля (рис. 15, е). Кронциркуль і нутромір (рис. 15, є, ж) призначені для перевірки зовнішніх івнутрішніх розмірів (діаметрів отворів, ширини пазів та ін.). Працюють цимиінструментами так -ніжки розводять і щільно притискають до стінок отвору.Знятий розмір переносять на вимірювальну лінійку. Розмічання великої кількості однакових деталей, а також деталейкриволінійної форми здійснюється за допомогою шаблонів. Форма і розміришаблонів відповідають формі і розмірам деталей, заданих на кресленні зприпуском на обробку. При розмічанні шаблон накладають на матеріал і обводятьолівцем по його контурах. Застосування шаблонів значно скорочує час нарозмічання і підвищує його точність.
IV. Закріплення нового матеріалу (5 хв.). 1) Питання для закріплення нового матеріалу: 2) Форма закріплення нового матеріалу - фронтальна. 1. Які інструменти відносять до розмічальних,контрольно-вимірювальних? 2. Якими інструментами здійснюється контроль кутів? V. Самостійнаробота учнів і інструктаж вчителя (34-35 хв.). А. Самостійнаробота учнів. 1.Зміст роботиучнів: Проведіть заміри деталей (за завданням вчителя): а) лінійкою — товщину, довжину, ширину бруска. Виконайте технічний рисунокцього бруска з нанесенням усіх розмірів; б) кронциркулем —максимальний і мінімальний діаметри обточеної на верстаті заготовки; Учніпочинають виконувати практичну роботу. 2.Формаорганізації праці групова. Б.Інструктаж вчителя. 1) Формапроведення – фронтальна; 2) Змістцільових обходів робочих місць учнів; 1-й обхід:перевірка правильності організації робочого місця ; 2-й обхід:перевірка правильності виконання трудових прийомів, рухів і якості виробів; 3-й обхід:перевірка правильності проведення самоконтролю; 4-й обхід:перевірка правильності дотримання технічних умов; Постійнаперевірка виконання учнями правил безпеки праці, виробничої санітарії; 3) Прийняття іоцінка робіт. VI. Заключнийінструктаж (5 хв.). 1) Підведення підсумків практичної роботи; 2) Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботіучнів; VII. Прибиранняробочих місць і приміщення майстерні черговими (10 хв.). Кожнийучень починає прибирати своє робоче місце за 10 хвилин до закінчення заняття. Вцей же час починають прибирання майстерні чергові.
|