Тема заняття: Основні прийоми розмічання матеріалу при ручній обробці деревини.
Мета заняття:
1)
2) Виховна – виховувати в учнів культурупраці та бережливе ставлення до технічного обладнання; удосконалювати трудовевиховання школярів;
3) Профорієнтаційна – формувати вучнів стійкі професійні інтереси та продовжити ознайомлення учнів із професієюстоляра;
4) Розвиваюча – розвивати ушколярів спеціальні здібності і технічне мислення, вміння аналізувати.
Дидактичні засоби: Плакати: "Контрольно-вимірювальнийінструмент”, "Прийоми розмічання деревини”.
Обладнання,інструменти та матеріали: .
I. Організаційниймомент (2-3 хв.).
1) Введення учнів в майстерню після дзвоника в спецодязі;
2) Перевірка присутності учнів за журналом;
3) Перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит,підручник, креслярські прилади);
4) Призначення чергових за графіком;
5) Організація робочих місць.
II. Повторенняраніше вивченого матеріалу (10 хв.).
Контрольнізапитання:
v Які інструментивикористовуються при розмітці?
v Які інструментивикористовуються при розкроюванні деревини?
v Якіінструменти входять в поняття контрольно-вимірювальний?
III. Вивчення новогоматеріалу (15 хв.).
1) Повідомленнянової теми (усно).
1) Техніко-технологічні відомості з розкриттям їх суті:
РОЗМІЧАННЯ ДЕРЕВИНИ
Усі столярні вироби виготовляють за кресленнями. Кожна деталь виробу своїмирозмірами і формою повинна відповідати кресленню. За допомогою розмічанняпереносять на заготовку контурні, осьові і деякі допоміжні лінії увідповідності з кресленням. Розмічання — трудомістка і важлива операція. Від їївиконання залежить якість виробів.
Лінії розмітки (риски) — наносять на деревину олівцем або вістрямвідповідного розмічального інструменту. Олівець (шило) нахиляють (під кутом40...60 ) в напрямі руху і притискають до розмічального інструменту.
Перед розмічанням на заготовці визначають (а при необхідності обробляють)вимірювальні бази, тобто місця, від яких буде вестись відрахуйок.
Під час розмітки застосовують розмічальний і контрольно-вимірювальнийінструмент.
Вимірювальна лінійка, складаний або стрічковий метр
(рис. 15, а) призначені для вимірювання розмірів та розмічання деталей.Ціна поділки цих інструментів 0,5...1,0 мм, а точність вимірювання 0,25...0,5мм.
Кутники дерев'яні (рис. 15, б) застосовують для розмічання,перевірки прямих кутів і струганих під прямий кут суміжних поверхонь. У нихрозрізняють п'ятку (колодку) і закріплену в ній під прямим кутом тонку лінійку(перо).
Єрунок (рис. 15, в) є одним з різновидів кутника, тільки його лінійка(перо) встановлена під кутом 45 і 135° до колодки. Ним користуються прирозмічанні з'єднуваних елементів під кутом 45°.
Малка (рис. 15, г)складається з колодки і шарнірно приєднаного до неї пера. За допомогоюмалки можна наносити кути довільної величини. На заданий кут малку встановлюютьза зразком, а потім закріплюють її перо гвинтом з гайкою і переносять данувеличину кута на заготовку.
Рейсмус (рис. 15, 0) складається з колодки і двох висувних брусків (штанг),закріплених клинком. На кінці брусків є металеві штифти, якими й прокреслюютьлінії на деталі.
Щоб нанести риску паралельно базовій кромці на визначеній відстані,заготовку закріплюють на верстаку і двома руками (однією тримають за колодку, адругою — за кінець штанги з штифтом) переміщують інструмент вздовж заготовки.
Розмічання кола та дуги, а також відкладання розмірів здійснюють задопомогою металевого циркуля (рис. 15, е).
Кронциркуль і нутромір (рис. 15, є, ж) призначені для перевірки зовнішніх івнутрішніх розмірів (діаметрів отворів, ширини пазів та ін.). Працюють цимиінструментами так -ніжки розводять і щільно притискають до стінок отвору.Знятий розмір переносять на вимірювальну лінійку.
Розмічання великої кількості однакових деталей, а також деталейкриволінійної форми здійснюється за допомогою шаблонів. Форма і розміришаблонів відповідають формі і розмірам деталей, заданих на кресленні зприпуском на обробку. При розмічанні шаблон накладають на матеріал і обводятьолівцем по його контурах. Застосування шаблонів значно скорочує час нарозмічання і підвищує його точність.
IV. Закріплення нового матеріалу (5 хв.).
1) Питання для закріплення нового матеріалу:
2) Форма закріплення нового матеріалу - фронтальна.
1. Які інструменти відносять до розмічальних,контрольно-вимірювальних?
2. Якими інструментами здійснюється контроль кутів?
V. Самостійнаробота учнів і інструктаж вчителя (34-35 хв.).
А. Самостійнаробота учнів.
1.Зміст роботиучнів:
Проведіть заміри деталей (за завданням вчителя):
а) лінійкою — товщину, довжину, ширину бруска. Виконайте технічний рисунокцього бруска з нанесенням усіх розмірів;
б) кронциркулем —максимальний і мінімальний діаметри обточеної на верстаті заготовки;
Учніпочинають виконувати практичну роботу.
2.Формаорганізації праці групова.
Б.Інструктаж вчителя.
1) Формапроведення – фронтальна;
2) Змістцільових обходів робочих місць учнів;
1-й обхід:перевірка правильності організації робочого місця ;
2-й обхід:перевірка правильності виконання трудових прийомів, рухів і якості виробів;
3-й обхід:перевірка правильності проведення самоконтролю;
4-й обхід:перевірка правильності дотримання технічних умов;
Постійнаперевірка виконання учнями правил безпеки праці, виробничої санітарії;
3) Прийняття іоцінка робіт.
VI. Заключнийінструктаж (5 хв.).
1) Підведення підсумків практичної роботи;
2) Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботіучнів;
VII. Прибиранняробочих місць і приміщення майстерні черговими (10 хв.).
Кожнийучень починає прибирати своє робоче місце за 10 хвилин до закінчення заняття. Вцей же час починають прибирання майстерні чергові.