Субота, 18.05.2024, 21:52
Вітаю Вас Гість | RSS

 Трудове навчання для вчителів

Організація праці на виробництвіРеєстраціяВхід


Меню сайту
Корисна інформація

Форма входу

Тема: Організація праці на виробництві. Виробництво і охорона природи

Мета:

Навчальна: Ознайомити учнів з правилами безпечної праці в шкільних майстернях; раціональною організацією праці на виробництві; нормами виробітку; нормами часу; продуктивністю праці; індивідуальною та колективною організацією праці.

Виховна: Удосконалювати: моральне, трудове та естетичне виховання учнів.

Розвивальна Розвивати пізнавальну активність учнів.

Профорієнтаційна: Знайомити учнів з об’єктами праці на виробництві.

Дидактичні засоби: Підручник: “Трудове навчання 7 кл.” Відеофільм про організацію праці на виробництві. «Положення про навчальні майстерні загальноосвітнього навчально-виховного закладу», «Правила з безпеки праці і виробничої санітарії для шкільних навчальних і навчально-виробничих майстерень».

Обладнання: робочий зошит, ручка, олівець, лінійка, калькулятор.

Ключові слова. Виробництво, раціональна організація праці, норма виробітку, норма часу, продуктивність праці, індивідуальна та колективна організація праці на виробництві, екологічні проблеми, джерела забруднення.

Хід заняття

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ( 5 хв.)

1)    учитель вводить учнів після дзвінка в клас;

2)    перевіряє присутність учнів на уроці за журналом;

3)    перевіряє наявність в учнів робочих зошитів, ручок, олівців, лінійок;

4)    призначає чергових за графіком;

5)    допомагає учням організувати робочі місця.

II. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (10хв.)

Завдяки здобуткам науки і техніки людина досягла небувалих успіхів у освоєнні ресурсів Землі, проте саме із цим пов'язана глибока екологічна криза, в якій опинилося людство на початку третього тисячоліття.

Нині практична діяльність людини ввійшла в різку суперечність з довкіллям. Людина, озброївшись різними технічними засобами, здійснює широкомасштабний вплив на живу і неживу природу. Його зазнають водне і повітряне середовища, ґрунти і надра, рослинний і тваринний світ. Найбільшої шкоди природі завдає промисловість, Тому перед предметом «Трудове навчання» поставлено завдання висвітлювати ці проблеми, адже він охоплює певні сфери практичної діяльності людини.

Формулювання теми та мети заняття.

III. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)

У навчальних майстернях учні мають можливість опановувати ті чи інші професії, методи, прийоми і способи виробництва.

З метою запобігання нещасних випадків у майстернях учні повинні дотримуватися правил безпеки праці.

Дотримання правил з техніки безпеки допоможе уникнути травматизму у процесі виконання тих чи інших робіт та підвищення продуктивності праці у шкільній майстерні, а згодом — на підприємстві залежить від багатьох чинників: впровадження нової техніки і прогресивної технології, скорочення втрат робочого часу внаслідок кращої організації робіт, трудової дисципліни, підвищення кваліфікації працівників тощо.

Найважливішою складовою частиною організації виробництва є наукова організація праці. Вона передбачає: впровадження раціональних форм розподілу праці, поліпшення організації та обслуговування робочих місць, вивчення та поширення новітніх прийомів та методів праці, поліпшення підготовки і підвищення кваліфікації кадрів, удосконалення нормування та оплати праці, поліпшення умов праці, зміцнення дисципліни, виховання сумлінного та творчого ставлення до праці.

Організація праці буває індивідуальна і колективна. Для виробництва характерні колективні форми організації праці. Щоб знати, скільки праці треба затратити на виконання певної роботи, проводять нормування праці. Є кілька показників нормування.

Учитель повідомляє учнів, що вони подивляться відеофільм про організацію праці на виробництві. Після перегляду фільму вони мають розповісти учителеві, як правильно організовувати працю та чому це є важливим питанням сучасного виробництва.

Норма часу — це час, установлений на виготовлення одиниці продукції або виконання однієї операції. Норма часу визначається в годинах, хвилинах, секундах.

Норма виробітку — це кількість продукції (у тонах, метрах, штуках тощо) або операцій, яку треба виконати робітникові за одиницю часу. Ця норма встановлюється на різні відрізки часу (годину, зміну, місяць).

Але не завжди можна розраховувати норми часу або виробітку. Так трапляється, наприклад, при обслуговуванні, ремонті, налагодженні техніки. Тоді встановлюють норму обслуговування — скільки одиниць устаткування або яку виробничу дільницю (площу) повинен обслужити робітник за певний час.

Норми праці на підприємствах, як правило, періодично переглядаються. Наприклад, якщо деталь виготовляють на універсальних верстатах і на верстатах з ЧПУ, то встановлені норми праці, звичайно, різні. При нормуванні праці застосовують різні методи: хронометраж, «фотографію» робочого дня тощо. На основі нормування праці планується кількість робітників на підприємстві, розраховується їхня заробітна плата відповідно до кількості та якості затраченої ними праці.

До питань організації виробництва необхідно підходити з наукової точки зору, враховуючи екологічні чинники. Майже до XVII ст. людина не завдавала значної шкоди природі, оскільки використовувала для своїх потреб натуральну сировину (глину, деревину, шкіру, коноплю, льон, трави, природні барвники тощо). Рештки цієї сировини потрапляли в навколишнє середовище, розкладалися і залучалися силами природи в кругообіг речовин. Відбувався природний процес саморегуляції та самоочищення. Проте, з розвитком сучасного виробництва цей процес порушився.

Щорічно світова промисловість скидає в річки понад 160 км3 шкідливих речовин, щорічно людство вносить у ґрунти близько 500 млн. тонн мінеральних добрив і близько 4 млн. тонн пестицидів, більша частина яких осідає в ґрунтах і виноситься поверхневими водами в річки, озера, моря та океани.

За ступенем забруднення природного середовища нині перше місце посідають металургійна промисловість і автотранспорт — 70-85% усього обсягу забруднень.

В Україні металургійна промисловість забруднює близько третини атмосфери, природних вод і фунтів. Найбільші обсяги промислових забруднень відзначено у Дніпропетровській, Запорізькій і Донецькій областях. За кількістю промислового бруду на душу населення Україна посідає одне з перших місць в Європі.

Серед основних забруднювачів середовища продуктами промислового виробництва необхідно назвати окис вуглецю (чадний газ), окис азоту, токсичні сполуки вуглеводню, важкі метали (свинець, кадмій, ртуть) тощо. Згадані відходи промислового виробництва накопичуються у величезній кількості в навколишньому середовищі, потрапляють у ґрунт, водойми, повітря.

Велику загрозу всьому живому, включаючи й людину, становлять викиди в атмосферу значної кількості радіоактивних речовин унаслідок аварій. Катастрофа на Чорнобильській АЕС у квітні 1986 року призвела до значного забруднення територій України, Росії, Білорусі та інших країн радіонуклідами, які через радіоактивну хмару потрапили в повітря, ґрунти, водойми, рослини, в організми тварин і людей.

Сьогодні в Україні на радіаційне забруднених територіях проживає близько 1 млн. 800 тис. чоловік. Серед них спостерігається високий рівень серцево-судинних і нервових захворювань, злоякісних пухлин, захворювань ендокринної системи, крові та кишково-шлункового тракту як дорослих, так і особливо молоді. В Україні щороку вмирає близько 16 тис. дітей у віці до 14 років.

До забруднювачів навколишнього середовища належать також побутові залишки, сміття, синтетичні матеріали (продукти побутової хімії, отрутохімікати, хімічні добрива), фізичні фактори (шуми, вібрації, теплові, світлові та електричні поля, радіохвилі), біологічні агенти (бактерії, віруси, гриби — Збудники хвороб, масові розмноження організмів на нових територіях) та ін.

IV. Закріплення нового матеріалу (5 хв.)

1.     Яких правил безпечної праці потрібно дотримуватися при роботі у майстерні?

2.     Що таке продуктивність праці? Від чого вона залежить?

3.     Що передбачає наукова організація праці?

4.     Які бувають форми організації праці? Дайте їм характеристику.

5.     Дайте визначення норми часу та норми виробітку.

6.     До чого призводить неправильна організація виробництва, порушення технологічних процесів?

7.     Які ви знаєте джерела забруднення навколишнього середовища?

Вступний інструктаж (12 – 15 хв.)

Після вивчення нового матеріалу повідомляю учням тему і мету практичної роботи:

Тема: Визначення продуктивності праці за нормами виробітку та нормами часу під керівництвом учителя.

Мета: Визначити продуктивність праці за даними нормами виробітку та нормами часу.

Звертаю увагу учнів на правила безпеки праці у майстерні.

При виконанні робіт дотримуйтесь наступних правил безпеки праці:

1.     Перевіряйте до початку роботи стан інструментів та пристроїв.

2.     Не користуйтесь несправним інструментом

3.     Не передавайте інструменти з гострими робочими частинами вістрям від себе.

Самостійна практична робота учнів, інструктаж вчителя(25хв)

А. Самостійна робота учнів

Зміст роботи учнів: Визначення продуктивності праці за поданими учителем нормами виробітку та нормами часу.

1. Форма організації праці: індивідуальна.

Б. Інструктаж вчителя

1.Форма проведення: фронтальна.

2. Зміст цільових обходів робочих місць учнів:

1–й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи.

2–й обхід: перевірка правильності виконання обчислювальних операцій.

3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю.

4-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов.

Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії.

 Заключний інструктаж ( 3 – 5 хв.)

1)    підведення підсумків практичної роботи;

2)    повідомлення оцінок;

3)    аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;

4)    загальна характеристика заняття.

Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими.

Пошук
Архів записів
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Поділитися
Copyright MyCorp © 2024