Тема заняття: Відомості про сучасні прогресивні методи і прийоми обробки деревини. Склеювання заготовок для точіння виробів з отворами на токарному верстаті.
Мета заняття:
Навчальна:Сформувати в учнів знання про сучасні прогресивні методи і прийоми обробки деревини; дати поняття про підготовку заготовок склеюванням для точіння пустотілих виробів.
Виховна:Виховувати в учнів працелюбність, культуру праці, відповідальне ставлення до власності; удосконалювати трудове виховання учнів.
Розвиваюча:розвивати вміння планувати і організовувати власну діяльність, контролювати і регулювати її.
Профорієнтаційна: знайомити учнів з професією столяра.
Об’єкт праці:Склеювання заготовок для виконання токарних робіт.
Дидактичні засоби: Таблиці: “Прийоми точіння деревини”, “Пристрої до токарного верстата”, “Прийоми склеювання”, технологічна картка, готовий зразок об’єкту праці.
Обладнання, інструменти та матеріали: верстак, рубанок, киянка, олівець, лінійка, дошка, клей, струбцини, фуганок, кутник, пензель, обтискні бруски.
Трудові дії, прийоми та операції: розмічання, склеювання, стругання.
Хід і зміст заняття.
I. Організаційний момент ( 2 – 3 хв.)
1. Учні заходять в майстерню після дзвінка разом з вчителем.
2. Перевірка присутності учнів за журналом.
3. Перевірка підготовленості учнів до заняття: наявність зошита, підручника, олівця, лінійки, спецодягу.
4. Призначення чергових за графіком.
5. Організація робочих місць.
II. Повторення раніше вивченого матеріалу ( 4 – 5 хв.)
1. Аналіз домашнього завдання.
2. Контрольні запитання для повторення:
- Які види обробки деревини виконують на токарних верстатах?
- Назвіть будову токарного верстата і призначення його окремих частин?
- Які ви знаєте пристрої та пристосування для токарного верстата?
- Які токарні інструменти ви знаєте?
- Які види клеїв ви знаєте?
3. Перевірка знань: усне фронтальне опитування.
4. Прізвища учнів яких заплановано опитати.
5. Критерії оцінювання знань і вмінь учнів з попередньої теми:
Високий рівень навчальних досягнень(10, 11, 12 балів) – виконуються всі вимоги до відповіді, тобто вона є вірна і чітко сформульована;
Достатній рівень навчальних знань(7, 8, 9 балів)– у відповідях учень може допускати неточності, які виправляє самостійно;
Середній рівень навчальних досягнень(4, 5, 6 балів)- у відповідях учні допускають помилки, які вони виправляють з допомогою вчителя;
Початковий рівень навчальних досягнень(1, 2, 3 бали)- відповіді свідчать про те, що учень не знає основних положень навчального матеріалу;
III. Вивчення нового матеріалу ( 12 – 15 хв.)
На сьогоднішньому занятті ми розглянемо з вами прийоми підготовки заготовок склеюванням для виконання токарних робіт.(спочатку вчитель разом з учнями повторюють види клеїв та види склеювання заготовок, після цього учням демонструються плакати з прийомами склеювання і інструментами які при цьому використовуються).
Режимом склеювання називають сукупність правил, які вказують, як і за яких умов здійснюється склеювання.
Основними показниками режиму склеювання є:кількість клею, яку наносять на одиницю площі склеюваних поверхонь; вологість і температура деревини; температура приміщення; температура клейового розчину; величина тиску; температура плит преса; час витримування.
Для забезпечення міцного клейового з¢єднання деталі накладають одна на одну і стискують. Величина тиску залежить від виду клею і в¢язкості породи деревини.
Запресовані заготовки мають бути під тиском до повного схоплювання клейового шва. Час витримування під пресом при склеюванні становить 3-5годин. (режими склеювання розповісти в усній формі).
Порядок склеювання заготовок:
1. Приготувати клейовий розчин.
2. Приготувати заготовки до склеювання
- визначити вади деревини і положення базової сторони;
- простругати кромки заготовок спочатку рубанком, а потім фуганком;
- перевірити кутником перпендикулярність площин кромки і пласті заготовки;
- розмістити заготовки в пакет так щоб напрями випуклості річних кілець на їх торцях чергувались.
3. Склеїти бруски-ділянки в щит
- рівномірно нанести клей на всю довжину;
- стиснуті заготовки струбцинами;
- зняти зайвий клей сухою ганчіркою;
- покласти запресований щит в відведене місце.
(порядок склеювання заготовок продемонструвати і записати в робочий зошит).
V. Закріплення нового матеріалу ( 2 – 3 хв.)
1. Які фізичні процеси відбуваються при склеюванні деревини ?
2. Як перевірити якість клейового розчину?
3. Який інструмент використовується при склеюванні?
4. В якій послідовності склеюють деталі з деревини?
VI. Вступний інструктаж ( 12 – 15 хв.)
Тема: Склеювання заготовок по ширині і товщині.
Мета: Навчитись прийомам склеювання деревини по ширині і товщині.
На практичній роботі ви маєте виконати склеювання заготовок для точіння виробів з отворами на токарному верстаті. (вчитель демонструє учням обєкт праці і пояснює процес виконання склеювання заготовок на прикладі).
Роботу учні виконують індивідуально
VI. Самостійна практична робота учнів, інструктаж вчителя(44–55хв)
А. Самостійна робота учнів
1. Зміст роботи учнів: отримавши завдання учні починають
склеювання заготовок.
2. Форма організації праці: індивідуальна
Б. Інструктаж вчителя
1. Форма проведення: індивідуальна.
2. Зміст цільових обходів робочих місць учнів:
1–й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи.
2–й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій та рухів.
3-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов
Постійна перевірка дотримання учнями безпеки праці.
3. Прийняття та оцінка робіт(учні по ходу виконання здають роботи індивідуально).
VII. Заключний інструктаж ( 3 – 5 хв.)
1. Підведення підсумків практичної роботи
2. Повідомлення оцінок за якість виробів кожного учня.
3. Визначення кращих робіт і їх демонстрація.
4. Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів.
5. Загальна характеристика заняття
6. Домашнє завдання:прочитати Ст_____
VIII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими.