Тема заняття: Будова токарного станка по дереву.(Підручник, кінематична схема,). Керування верстатом.
Мета заняття: Дати учням поняття про будову токарного станка та керування верстатом.
Хід заняття:
1. Організаційний момент Ввід учнів у майстерню. Перевірка присутності учнів. Перевірка наявності в учнів креслярських інструментів.
2. Актуалізація опорних знань Провожу у виді фронтальної бесіди. Для цього задаю учням ряд питаннь.
– Які марки токарних станків ви знаєте?
– З яких основних частин складається токарний верстат по обробці деревини?
– Яке призначення передньої бабки?
– Яке призначення задньої бабки?
3. Виклад нового матеріалу .
Підручник (мал. 8) служить опорою для інструмента, що ріже. Похиле ложе 1 підручника за допомогою стрижня 2 і стопорна рукоятки 3 регулюють у втулці 4 по висоті і повертають на кут відносно вертикальної осі.
Підручник можна також переміщати по напрямних верстата і встановлювати в потрібному положенні за допомогою бруса 5, прижима 7, гайки 6 і спеціального болта 8.
Кінематична схема токарського верстата по обробці деревини показана на мал. 9. На схемі видно, що верстат, як і більшість технологічних машин, складається з трьох основних частин. Робочим органом є шпиндельний вал 3, до якого за допомогою технологічних пристосувань кріпляться заготовки. Клино-пасова передача 2 передає обертальний рух від електродвигуна 1 на шпиндель. Якщо порівняти кінематичні схеми свердлильного і токарського верстатів, то можна побачити подібність цих машин при їхньому зовнішньому розходженні.
Керування верстатом. Пуск і зупинка верстата здійснюються кнопковою станцією. Положення підручника регулюють за допомогою рукоятки і прижима. Усе це органи керування. Верстат включають, натискаючи на чорну кнопку, а виключають червоною кнопкою.
У залежності від матеріалу заготовки необхідна різна швидкість точіння. Потрібну частоту обертання шпинделя встановлюють, перекидаючи приводний ремінь з однієї ступіні шківів на іншу.
4. Закріплення. Для закріплення даю учням ряд запитаннь.
– Яку передачу застосовують на токарному верстаті?
– Як регулюють підручник?
– Як регулюють частоту обертання шпинделя?
7. Підвожу підсумки. Виставляю оцінки.
8. Задаю домашнє завдання.